GYIK - Diákigazolvány kérdések
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK
Diákigazolvány
1. Kaphatok-e érvényesítő matricát abban az esetben, amennyiben csak a diplomamunkám és az államvizsgám van vissza?
Igen, abban az esetben, amennyiben aktiválja a félévét. Matricára csak aktív jogviszonnyal rendelkező hallgató jogosult.
2. Mit kell tennem, ha két különböző felsőoktatási intézménybe is járok egyszerre, ugyanabban a munkarendben (nappali/nappali vagy levelező/levelező)?
Amennyiben szeretné, hogy a diákigazolványon mindkét intézmény szerepeljen, akkor a diákigazolvány igénylésének rögzítésekor a Neptun rendszerben meg kell adnia az érintett intézményt (másodlagos intézmény) is. Az igénylés továbbításához szükség van az érintett intézménytől az adott félévre vonatkozó olyan hallgatói jogviszony igazolás bemutatására, mely tartalmazza a másik intézmény diákigazolvány nyomdai kódját is.
A diákigazolványon csak akkor szerepelhet két különböző intézmény, hogyha a képzések munkarendje is megegyezik. Vagy mind a két helyen nappali képzésen, vagy mind a két helyen levelező képzésen vesz részt.
3. Kell-e új diákigazolványt igényelnem, ha nappali/levelező tagozatos hallgató voltam, de levelező/nappali képzésre átjelentkeztem?
Igen, tagozatváltáskor szükséges új diákigazolványt igényelni.
4. Kell-e új igazolványt igényelnem, amennyiben Kart váltottam?
Nem, amennyiben az igazolványon a nyomdai kódnál a képzés helye szerepel (pl. PTE Pécs), az érvényességi ideje nem járt le és ugyanazon a képzési helyen tanul továbbra is (pl. ÁJK után KTK-n, vagy BTK után TTK-n, stb.), akkor továbbra is használhatja az igazolványát.
5. Kell-e új igazolványt igényelnem, amennyiben a képzési hely, a Kar és a tagozat nem változott, de a BSc képzést elvégeztem és Msc képzésen folytatom a tanulmányaimat?
Ebben az esetben nem kell új diákigazolványt igényelni, amennyiben a diákigazolvány érvényességi ideje nem járt le.
6. Mi a menete az igénylésnek?
1. lépés: Okmányiroda felkeresése, NEK adatlap készítése
2. lépés: NEK adatlap összehasonlítása a tanulmányi rendszerben rögzített adatokkal
3. lépés: amennyiben eltérés van az adatokban, akkor a hiba javíttatása
4. lépés: igénylés rögzítése a tanulmányi rendszerben
5. lépés: szükség esetén igazolás kérése utazási kedvezmény igénybevételéhez
6. lépés: az igénylés állapotának ellenőrzése a tanulmányi rendszerben, szükség esetén a felmerült hiba javítása
7. lépés: sikeresen legyártott diákigazolvány átvétele és érvényesítése
7. Amennyiben új diákigazolványt igényeltem, mikor tudok utazási kedvezmény igénybevételére vonatkozó igazolást igényelni?
Miután az igénylést az OH befogadta, vagyis a Neptun rendszerben az Ügyintézés – Diákigazolvány igénylés menüpont alatt a FIR státusznál az alábbi állapotok valamelyikét látja:
- NEK gyártásra átadva – Megszemélyesítésre átvéve
- NEK gyártásra átadva – Megszemélyesítésre átadva
- NEK gyártásra átadva – Rögzített
- NEK gyártás visszautasítva
8. Miért nem továbbítják a diákigazolvány igénylést?
Ennek több oka lehet:
- személyes adatok rögzítésének hiánya (pl. anya vezetékneve hiányzik)
- nincs érvényes aktív hallgatói jogviszony (a Kar nem hagyta jóvá a beiratkozási lapot)
- új beiratkozott hallgató esetén nem kezdődött meg a szorgalmi időszak, nem történt meg az első FIR küldés
- hiányzik az oktatási azonosító
- nincs rögzítve állandó vagy tartózkodási cím
- a kiválasztott lakcímnél nincs rögzítve az irányítószám
- az igénylés indoka, hogy az igazolvány elveszett, de nem töltötte ki az elvesztésről szóló nyilatkozatot
- az igénylés indoka, hogy az igazolvány elveszett, volt rajta adott félévi érvényesítő matrica, de nem fizette be a 3500 Ft-os eljárási díjat
9. Meddig érvényes az utazási kedvezmény igénybevételére vonatkozó igazolás?
Az igazolás a kiállítástól számított 60 napig érvényes. Amennyiben a 60 nap lejárta után a diákigazolvány még nem készült el, újabb igazolást kaphat.
Az igazolás kiállítása iránti igényét jeleznie kell a diákigazolvány ügyintézés helyén.
10. Mi a teendőm, hogyha a FIR státusznál „NEK gyártás visszautasítva” látható?
A NEK gyártás visszautasítva állapot azt jelenti, hogy az igénylés hibás.
A hiba oka lehet a személyi adatok eltérése, vagyis a NEK adatlapon található adatok nem egyeznek meg a tanulmányi rendszerben rögzített adatokkal (betű szerinti egyezés szükséges). A hibás adat javítását a Tanulmányi Osztályon kell kérni. A javítás tényét jelezni kell a diákigazolvány ügyintézés helyén. Amennyiben a NEK adatlapon található adatok hibásak új NEK adatlapot szükséges csináltatni.
A másik ok lehet, hogy a tartózkodási lakcímet jelölte meg, de az nincs bejelentve. Ebben az esetben kérje a diákigazolvány ügyintézés helyén, hogy a diákigazolványa az állandó lakcímére kerüljön legyártásra.
Amennyiben továbbra is a tartózkodási lakcímet szeretné feltüntetni a diákigazolványon, akkor a tartózkodási címet jelentse be a lakóhelye szerint illetékes Okmányirodában, majd kérjen egy új NEK adatlapot, és annak másolatát juttassa el a diákigazolvány ügyintézés helyére.
A hiba javításának jelzése után az igénylést újra továbbítjuk az OH felé.
11. Mit kell tennem, ha elhagytam a diákigazolványomat?
Amennyiben elveszíti diákigazolványát, s azon volt az adott félévi érvényesítő matrica, akkor egy új diákigazolvány igénylés rögzítésével párhuzamosan a matrica elvesztése miatt 3500 Ft-os eljárási díjat kell fizetnie, valamint nyilatkoznia kell az igazolvány elvesztéséről a diákigazolvány ügyintézés helyén.
12. Amennyiben a tanulmányaim során több diákigazolványt is kell igényelnem, használhatom ugyanazt a NEK azonosítót?
Igen, abban az esetben, amennyiben nem történt változás az adataiban. A NEK adatlap a kiállítástól számított öt évig érvényes.